Każda relokacja sprzętu czy elementów linii technologicznej ma to do siebie, że rodzi pewne ryzyko – zarówno dla ludzi, jak i powierzonej maszyny. Wyspecjalizowane firmy, takie jak ProSerwis, doskonale wiedzą, jak je minimalizować. Kluczową kwestią zawsze jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa. Aby było to możliwe, konieczne jest precyzyjne przygotowanie relokacji maszyny pod kątem logistycznym, co wiąże się z zadaniem sobie kilku zasadniczych pytań. Wymieniamy je (i odpowiadamy na nie) w naszym poradniku.
Czy relokacja maszyny będzie przebiegać przy ruchu ludzi?
Zdarza się to bardzo często, stąd zawsze trzeba na to zwrócić szczególną uwagę i uzgodnić tę kwestię z klientem. Jeśli nie ma możliwości przerwania pracy zakładu na czas demontażu maszyny i jej przenoszenia na zewnątrz budynku, to obowiązkiem firmy podejmującej się tego zadania jest dokładne zabezpieczenie miejsca prowadzenia prac. Trzeba oddzielić teren taśmami ostrzegawczymi i dopilnować, aby nikt niepowołany nie miał do niego dostępu.
W przypadku bardzo dużych maszyn, których demontaż wiąże się z poważnym niebezpieczeństwem dla ludzi, zawsze sugerujemy zaplanowanie prac w taki sposób, aby mogły być one prowadzone po godzinach funkcjonowania zakładu – zwykle w nocy. Jest to dodatkowy koszt dla klienta, ale w zamian wykluczamy ryzyko groźnych sytuacji, które mogłyby stać się udziałem pracowników.
Czy nie istnieją żadne przeszkody infrastrukturalne?
Na długo przed rozpoczęciem demontażu maszyny trzeba przeanalizować warunki lokalowe. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych maszyn, które pracowały w jednym miejscu długie lata. Dobrym przykładem będzie tutaj suwnica – zwykle umieszczona w taki sposób, że jej demontaż i wyniesienie z terenu zakładu wymaga sporej ekwilibrystyki, a nierzadko też przeorganizowania układu architektonicznego wnętrza.
Nagminnie zdarza się, że w ciągu wielu lat funkcjonowania zakładu zostały w nim wprowadzone różnego rodzaju zmiany – na przykład obniżono sufity czy zamontowano węższą bramę wjazdową. Trzeba to wszystko sprawdzić, bo w końcu celem jest przeprowadzenie relokacji maszyn w taki sposób, aby nie narażać klienta na żadne straty.
Czy w dniu relokacji będą panować dobre warunki atmosferyczne?
Często pomijana czy wręcz lekceważona kwestia, która jednak może mieć bardzo istotny wpływ na przebieg procesu relokacji maszyny. Ma to oczywiście znaczenie w sytuacji, gdy planowane jest przetransportowanie sprzętu pomiędzy różnymi lokalizacjami. Jeśli z góry wiadomo (wynika to z prognoz), że w danym dniu będzie na przykład padać śnieg, to musimy zaplanować prace i trasę przejazdu w taki sposób, aby móc przedstawić klientowi realny czas dostarczenia maszyny na miejsce. Pośpiech i brawura nie są wskazane, bo zawsze rodzą ryzyko jakiegoś nieprzewidzianego zdarzenia i tym samym opóźnienia prac czy nawet uszkodzenia cennej maszyny.
Czy trasa przejazdu została dokładnie przeanalizowana?
Wyznaczenie trasy przejazdu to jeden z najważniejszych etapów planowania relokacji maszyny. Musimy przecież mieć pewność, że z jednej strony nie złamiemy obowiązujących przepisów drogowych (chociażby dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów), a z drugiej nie narazimy powierzonej maszyny na ryzyko uszkodzenia. Pod uwagę trzeba wziąć nawet z pozoru drobne kwestie, jak stan nawierzchni na trasie przejazdu czy wysokość wiaduktów kolejowych. Z doświadczenia wiemy, że na tym polu można popełnić mnóstwo błędów, które później – w najlepszym przypadku – skutkują poważnymi opóźnieniami.
Ile osób musi wziąć udział w procesie relokacji maszyny?
Ustalenie tej kwestii jest o tyle ważne, że nigdy nie można dopuścić do sytuacji, w której ludzie pracują ponad własne siły i niezgodnie z przepisami BHP. Nie chodzi już nawet o sam załadunek ciężkiej maszyny na naczepę samochodu, bo tutaj i tak wykorzystuje się czy to wózki widłowe, czy podnośniki samojezdne. Znacznie ważniejsze jest natomiast to, czy demontaż i ponowny montaż maszyny w docelowym miejscu wymaga asysty specjalistów w konkretnych dziedzinach.
Nie może być tak, że jeśli do demontażu potrzebna jest spawarka, to jej obsługę powierza się osobie bez uprawnień i niezbędnego doświadczenia. Ignorowanie takich szczegółów jest prostą drogą do wypadku.